Kanelbulletårta – dags att fika

14409641_1778883279034593_7667213469947667940_o
Kanelbulleruta

Är det inte spännande, att så fort jag ska ta det lugnt och bara njuta av några dagar helt (nästan) ledigt så blir jag sjuk. Jahaap, 2 dagars feber. Kroppen är så smart som säger till!
Men jag trotsade febern igår, och istället för som planerat, att uppdatera bloggen och jobba med roliga saker från datorn… tog jag mig ut i höstnaturen. Bara sååå mysigt med alla färger, friska vindar, kanelbulle på Rosendal och samtal om livet. Yummy yummy.

I höst ska jag baka extra mycket, både hemma och på jobbet. En månad kvar innan vi lämnar cafet. Idag antar jag att jag måste baka ett gäng KANELBULLETÅRTOR? Right?
Imorgon är det nämligen kanelbullens dag.. Alla kan ju inte komma förbi cafet och mumsa i sig kanelbulletårtor så här får ni receptet från min bok RAW FIKA.

kanelbulleklips
foto: Ulrika Ekblom

Kanelbulletårta
12 bitar

Botten
8 torkade fikon (skippa fikon och ta dadlar om du vill)
10 medjooldadlar
3 dl pekannötter
3 dl paranötter
1 tsk kanel
1 nypa himalayasalt eller havssalt

Fyllning
6 dl cashewnötter
1/2 dl pressad citron
2 dl vatten
1 dl honung
2 dl kallpressad flytande kokosolja
1 tsk kardemumma
1 tsk vaniljpulver

Kanelrippel
7 medjooldadlar
1 dl vatten
1/2 dl kallpressad flytande kokosolja
2 tsk kanel

Mixa fikon, dadlar, nötter, kanel och salt till en knaprig botten. Vi gillar när det är lite större bitar kvar så att det blir knaprigt. Tryck ut i en springform.

Mixa cashewnötterna med citronsaft, vatten och honung i en höghastighetsmixer till en jämn smet. Tillsätt kokosolja och kryddor. Mixa igen och häll ut jämnt på kakbotten. Spar 1/3 av fyllningen till senare.

Mixa alla ingredienser till rippeln till en jämn smet. Använd en sked för att klicka ut 6–7 skedar rippelsmet över tårtan. Ta formen och slå den mot bänken 1–2 gånger för att smeten ska bli slät. Ta skedskaftet och svirla runt smeten till ett fint mönster. Bred ut den resterande vita fyllningen med en slickepott. Ställ i frysen. Innan servering kan du pudra tårtan med kanel.

Den är bara sååå god om jag får säga de själv. Testa! 

Passa på att signa upp för att få mitt nyhetsbrev! Du får påfyllnad med tips, recept, inspiration och massa grönt. Skriv in din epost här så kommer snart något spännande!

12717928_1693280354261553_4184962979035781006_n

Kommentera

