Mot toppen! Kilimanjaro – årets Drömresa!

I år händer det! Jag ska upp för världens högsta fristående berg. 5895 meter över havet. En utslocknad vulkan. Kilimanjaro – Tanzania. Oktober 2016.

”Under åtta dagars tid vandrar vi mot toppen av Kilimanjaro. Vi passerar genom de fyra klimatzonerna som berget ligger i, från tropisk regnskog till mäktiga glaciärer.”

Tidigare har jag försökt mig på andra berg, men detta är både lägre och jag behöver inte klättra, här går jag upp mot toppen istället för att klättra… om det är enklare.. nej.  Höjdskillnaden är mer markant då jag landar på längre höjd än sist.

Höga höjder
När jag senaste var uppe på dessa höga höjder, försökte jag mig på Huayna Potosi, i Bolivia. 6088 meter över havet. Det ska vara en av de enklaste 6000+ bergen att klättra upp för. Redan när jag landade med planet i La Paz – är jag på 4200 meter höjd. Men vid snölinjen på 5200 meter, är det svårt att andas. Kallt och asjobbigt. Det var där jag gav upp. Så jag vet vad jag har att kämpa mot.

1529708_10153691256235241_1427127280_o

Att nå toppen
De som klarat det, säger att det är lika mycket mental styrka som fysisk. Lite jävlar anama nu ska jag klara det. Med rätt människor är allt möjligt. Här och i livet.
välj ditt team.

 

One comment

Kommentera

